Arendus- ja ärimudelid

IT arendamisel on kasutusel erinevad mudelid, nt kosemudel, V-mudel, ning et ka valmis tehtud lahendusi müüa, on olemas ka erinevad ärimudelid. Täna analüüsin autotootja Tesla äri- ja arendusmudeleid.


Esimesena võtaks ette Tesla autopiloodi arenduse. Kõige uuemad versioonid on juba masinõppe põhised aga ma vaataks just natuke vanemaid algoritmi põhiseid versioone, mis minu meelest on arenduselt sammsammulise mudeli järgi tehtud. Sammsammuslise mudeli põhimõte seisneb selles, et süsteem tehakse valmis osade kaupa, ehk kõigepealt tehakse valmis esimene tükk ja see lisatakse süsteemile, siis teine jne. Tesla autopiloodi arendus nägi välja üsna sarnane, kasutaja vaatenurgast toimus asi nii: auto sai üle neti uuenduse, millega lisati näiteks kiirusmärkide tuvastus, hiljem tuli uuendus, mis lisas automaatse reavahetuse, tuli Summon, seejärel Smart Summon jne. Iseenesest töötas selline mudel antud süsteemi juures suurepäraselt, kliendid said pidevalt väikseid uuendusi ja näha tarkvara progressi, Tesla sai pidevalt tagasisidet uuenduste kohta ja reeglina oli juba järgmises uuenduses hulk eelmise uuenduse bug fix’e.


Nüüd vaataks, millist ärimudelit järgib Tesla eeskätt just enda IT lahenduste müümisel. Võiks öelda, et seda määrata on üsna lihtne, nende tarkvara töötab ainult nende autode peal ehk tegu omandivara + riistvara mudeliga ning tegelt nii ta ka põhiliselt on. Et kasutada Tesla autopiloodi tarkvara, on kindlasti vaja ka autot, aga natukene hägustab nende ärimudelit see, et auto võib osta ka ilma autopiloodi tarkvarata ning soovi korral on see võimalik hiljem juurde otsa, mida võib lugeda siis tavaliseks omandivaraks. Samuti on seda võimalik ( kui jätta auto enda ostmine täielikult kõrvale ja vaadata ainult tarkvara poolt ) lugeda ka freemium mudeliks, kuna teatud baas autopiloodi osad, nt kiiruse hoidmine ja muu selline, tulevad autoga alati kaasa ning ülejäänud “premium” asjad, nt automaatsed reavahetused, on võimalik juurde osta. Samas on Teslade internet ärimudel nii freemium kui ka teenusmudel, kuna autoga tuleb kaasa baas internetiühendus 3G kiirusega, aga võimalik on aastatasuga osta ka LTE ühendus. Niisiis kasutab Tesla päris mitut erinevat mudelit ning ma arvan, et see on üsna mõistlik, kuna nende pakutavad lahendused on väga erineva sisu ja eesmärgiga ning seetõttu ka nõuavad erinevaid ärimudeleid.


https://wiki.itcollege.ee/index.php/E-ITSPEA_11:_Arendus-_ja_%C3%A4rimudelid


Comments

Popular posts from this blog

Teistmoodi IT

Asja kasutatavus veebis

Copyleft